Pabo Voltijd » Ervaringen

'Bij mij mogen ze fouten maken'

Anouk in 't Veld: “Ik hou van de positieve vibe op een basisschool. En ik geniet van het enthousiasme en de liefde van de leerlingen. Die passie voor kinderen heb ik altijd gehad. De pabo was dus een logische keuze. Ik wil ze dingen leren en een relatie met ze opbouwen. Het geeft een goed gevoel als je echts iets hebt kunnen doen in hun ontwikkeling. Ik wil een juf zijn bij wie kinderen altijd terecht kunnen; een juf die luistert. Ik wil ze inspireren om open te zijn. Bij mij mogen ze zichzelf zijn en fouten maken. Ik koos voor de Marnix Academie omdat ik daar veel positieve geluiden over had gehoord. En de christelijke identiteit speelde ook mee. Dat is voor mij vertrouwd en het verbreedt bovendien mijn werkveld. Ik kan straks lesgeven op christelijke én openbare scholen. Op de Marnix Academie krijg ik de ruimte om me te ontwikkelen en mijn eigen visie te creëren. Het mooie is dat iedereen dat op zijn eigen manier doet. Na vier jaar studeren verlaten er allemaal heel verschillende juffen en meesters de Marnix Academie.”

Bekijk ook de video met Anouk

'Onderzoek doen leek me saai'

Bertine Gerritsma: “Ik wist in groep 7 al dat ik juf wilde worden. Een eigen klas en het afwisselende werk sprak me aan. Ik heb gekozen voor de Academische pabo omdat me dat meer uitdaging zou bieden. In eerste instantie leek het me wel saai om veel onderzoek te doen. Nu merk ik dat er juist veel ruimte is voor mijn eigen interesses. Zo heb ik in het eerste jaar onderzoek gedaan naar sport en leren. Ik ben daar gedurende acht weken mee bezig geweest en dan word je echt even expert op zo’n gebied. En het leuke is dat je met de uitkomsten van je onderzoek meteen wat kunt in de praktijk. Het verbindt! Met deze onderzoeksvaardigheden ben je van meerwaarde voor het basisonderwijs. Loopt er iets niet lekker op school? Dan kan ik het onderzoeken. Wat mij aanspreekt in de Marnix Academie is dat er persoonlijk onderwijs gegeven wordt én goed onderwijs. Het is een kleine hogeschool waardoor studenten en docenten elkaar kennen. Dat maakt het heel vertrouwd. En de docenten hebben zelf ervaring in het basisonderwijs. Ze weten waar ze het over hebben.

'Ik leer van de ervaringen van anderen'

Kevin de Jong: “Kinderen staan aan het begin van hun leven. Als leraar basisonderwijs kun je daar onderdeel van zijn. Dat vind ik mooi. Het is een van de redenen waarom ik gekozen heb voor de pabo. Maar ook omdat ik een brede interesse heb. 
Ik ben naar de Marnix Academie gegaan omdat het een kleine hogeschool is. Je leert je docenten en medestudenten echt kennen. En het leuke is dat iedereen met onderwijs bezig is. Dat je vanaf het eerste jaar stageloopt vind ik fijn. Je kunt de theorie die je op de Marnix Academie geleerd hebt, gelijk toepassen in de praktijk. Ik kan van alles leren over een bepaalde didactiek, maar ik moet het zelf ervaren voordat het echt landt. Voor mij werkt dat dus heel goed. Intervisie-gesprekken vind ik ook heel leerzaam. Je praat samen met een docent en medestudenten over concrete onderwijssituaties. Juist van de ervaringen van anderen leer ik heel veel."