Pabo Deeltijd » Ervaringen

Het onderwijs uitdagender maken

Sylke van Dalen: “Na mijn studie aan de universiteit ben ik als orthopedagoog gaan werken in het speciaal basisonderwijs. Het persoonlijke contact met de kinderen vind ik daarin ontzettend leuk. In de loop van de tijd merkte ik dat ik graag intensiever contact met ze wilde en zelf voor de klas wilde staan. Ik wil samen met leerlingen kijken naar welke doelen ze hebben en hoe ik hen kan coachen om die doelen te halen. Ik wil ze begeleiden zodat ze een sterke persoonlijkheid worden. Samenwerking in het team vind ik heel belangrijk. Wat kunnen wij doen om de leerlingen verder te laten ontwikkelen? En hoe maken we het uitdagender? De Marnix Academie ondersteunt me hierin. Ik neem vanuit mijn vorige studie en mijn werk natuurlijk veel kennis en ervaring mee, maar op didactisch gebied voelde ik mij nog onvoldoende bekwaam. Het mooie is dat ik door de pabo te doen een betere orthopedagoog word en andersom helpt mijn achtergrond me om een betere leraar te worden."

deeltijd pabo

'Eenmaal voor de klas was ik verkocht'

Michiel Zupec: “Jij bent een typische meester, zeiden mijn vrienden altijd. Jou zien we zo voor de klas staan. Ik had een studie muziekwetenschap gedaan en kon op dat vakgebied mijn draai niet vinden. Daarom besloot ik het leraarschap te gaan onderzoeken. Tijdens de open dag van de Marnix Academie voelde ik dat dit precies was wat ik wilde. Toen ik voor de eerste keer zelf voor de klas stond was ik helemaal verkocht. Dat kind in mezelf en die brede algemene kennis kan ik daar helemaal in kwijt. Het is mooi om dat te delen met kinderen. Als ik dan zie wat ik daarmee bij hen teweeg breng, dan weet ik dat ik goed gekozen heb. Ook al is de studie best veel werk soms, moeilijk is het niet maar wel veel, dan heb ik weer alle energie om door te gaan.’’

Bijdragen aan een mooiere wereld

Monique Ribbers: “Na vijftien jaar werken als autoverkoopster wilde ik graag iets heel anders doen, niet meer zo commercieel en met maatschappelijk nut. Ik ben dol op kinderen en als juf draag je bij aan een mooiere wereld, je helpt kinderen op weg. Dat ik het zó leuk zou vinden had ik niet gedacht. Het is best pittig om de opleiding met een gezin te combineren; ik heb vier zoons en een dochter. Het is een kwestie van prioriteiten stellen en het huishouden wat minder consequent doen. Maar naar school gaan geeft zóveel energie, je zit met gemotiveerde mensen in de klas en de docenten zijn inspirerend. Daar laat ik met liefde de was voor liggen. Dit is mijn ding, ik kan niet wachten tot ik elke dag voor de klas mag staan."

'Je moet passie voor dit vak hebben'

Coen Spijker: “Kennis overbrengen vond ik altijd al leuk, maar om dat met kinderen te doen? Maar dat heeft juist een enorme meerwaarde, je opent een heel nieuwe wereld voor ze waar ze zich over verwonderen. Mijn moeder stond voor de klas, vandaar dat ik er wel eens over dacht. Toch ben ik eerst Geografie gaan studeren en in de culturele sector gaan werken, voor ik de stap zette om alsnog deze studie te gaan volgen. Het duurt tweeënhalf jaar, dat is goed te overzien. Ik werk drie dagen, daarnaast besteed ik een dag aan schoolwerk en lessen voorbereiden. En ik loop een dag stage. Via de Marnix Academie heb je altijd een stageplek. Het leukste is om een eigen les in elkaar te zetten en kinderen mee te nemen in je verhaal. Je moet voor dit vak echt een passie hebben en het leuk vinden, want jij bepaalt de sfeer in de klas.’’